(bedragen x € 1.000) | ||||
Autonome ontwikkelingen | ||||
Beleidsintensivering WBI - MAAK | ||||
Ten behoeve van gebiedsverkenning voor het Centrumplan (100 en Aris van de Broek (150) wordt gevraagd middelen beschikbaar te stellen vanuit Reserve Transformatiefonds cf raadsbesluit van 8 juli 2021 (co-financiering WBI's) Eerder beschikbaar gestelde middelen tbv coördinatie maatschappelijke investeringen blijken niet nodig en vloeien terug naar de reserve (-250). | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2023 | Baten 2023 | Saldo 2023 |
---|---|---|---|---|
Verstedelijking | 250 | 0 | 250 | |
Kansengelijkheid | -250 | 0 | -250 | |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | |
Pact Zaandam Oost | ||||
Het Nationaal Programma Leefbaarheid en Veiligheid (NPL&V) dient ter bevordering van de leefbaarheid en veiligheid in Pact Zaandam Oost. Een betere leefbaarheid en veiligheid van kwetsbare gebieden start met het bieden van toekomstperspectief aan bewoners. Het is onwenselijk dat er kansongelijkheid ontstaat tussen jongeren binnen Zaanstad. De programmaorganisatie van het uitvoeringsprogramma in de focusgebieden wordt opgezet met capaciteit (€0,05 mln.) en externe organisaties € 0,2 mln. Dekking vindt plaats vanuit de subsidie Nationaal Programman Leefomgeving en veiligheid -€ 0,16 mln. en facturering aan partners (- € 0,09 mln.). Het budget voor activiteiten voor Moeders van Zaandam (€0,16 mln.) wordt toegevoegd aan de bestemmingsreserve Moeders van Zaandam (-€ 0,16 mln.). | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2023 | Baten 2023 | Saldo 2023 |
Samen werken aan Zaanstad | 47 | -47 | 0 | |
Kansengelijkheid | 195 | -195 | 0 | |
Subtotaal journaal | 242 | -242 | 0 | |
Verkiezingen | ||||
In 2023 zijn er verkiezingen georganiseerd. Provinciale Staten én Waterschappen. De kosten voor de organisatie en uitvoering hiervan zijn hoger uitgevallen (€ 0,23 mln.)als gevolg van: - stijgende kosten huur stemlokalen;- inzet medewerkers;- dubbele verkiezingen, waardoor ook dubbele kosten voor stembescheiden; | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2023 | Baten 2023 | Saldo 2023 |
Samen werken aan Zaanstad | 105 | 0 | 105 | |
121 | 0 | 121 | ||
Subtotaal journaal | 226 | 0 | 226 | |
Tweede Kamer verkiezingen 2023 | ||||
Het kabinet is demissionair. Er worden in november vervroegde verkiezingen gehouden. Als gevolg hiervan maken wij extra lasten voor de organisatie van deze vervroegde Tweede Kamer verkiezingen. (€ 0,5 mln.). | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2023 | Baten 2023 | Saldo 2023 |
150 | 0 | 150 | ||
Samen werken aan Zaanstad | 350 | 0 | 350 | |
Subtotaal journaal | 500 | 0 | 500 | |
Gemeentefonds meicirculaire 2023 | ||||
In deze mutatie wordt de meicirculaire Gemeentefonds 2023 verwerkt. De financiële gevolgen van deze circulaire zijn nader toegelicht via een Raadsinformatiebrief. | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2023 | Baten 2023 | Saldo 2023 |
Financiën | 0 | -4.829 | -4.829 | |
Samen werken aan Zaanstad | 27 | 0 | 27 | |
Duurzaamheid | 368 | 0 | 368 | |
Verstedelijking | 113 | 0 | 113 | |
Kansengelijkheid | 1.009 | 0 | 1.009 | |
Veiligheid | 17 | 0 | 17 | |
Gezondheid | 1.165 | 0 | 1.165 | |
Subtotaal journaal | 2.699 | -4.829 | -2.130 | |
WMO indexatie meicirculaire | ||||
Vanuit de meicirculaire zijn extra middelen Beschermd Wonen toegekend voor de indexatie 2023. De indexatie is reeds in de begroting verwerkt. Hierdoor valt het geindexeerde bedrag (- € 0,81 mln.) vrij. | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2023 | Baten 2023 | Saldo 2023 |
Gezondheid | -807 | 0 | -807 | |
Subtotaal journaal | -807 | 0 | -807 | |
Index OR van 13,71% naar 9,61% | ||||
Bij de VJN 2023-2027 is op basis van CBS/GWW over 2021 en 2022 € 1,17 mln. extra kostprijsontwikkeling toegekend voor het onderhoud van de openbare ruimte. Op grond van cijfers CBS/GWW april j.l. wordt de toegepaste indexering over 2022 van 13,71% naar 9,61% bijgesteld. Met deze begrotingswijziging wordt de toegekende extra indexatie naar beneden bijgesteld. Dit geeft een voordelig effect van € 0,48 mln. in 2023. | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2023 | Baten 2023 | Saldo 2023 |
Verstedelijking | -475 | 0 | -475 | |
Subtotaal journaal | -475 | 0 | -475 | |
Voorziening reorganisatie | ||||
Vanuit de voorziening reorganisatie worden de kosten van boventallige medewerkers gedekt. Als gevolg van de salarisstijging in de CAO zijn ook de loonkosten van deze boventalligen gestegen. Daarnaast is sprake van langdurige ziekte van één van hen. Het werk naar werk-traject/ boventalligheid schuift daardoor op. Aan de andere kant is de boventalligheid van één medewerker vroegtijdig komen te vervallen als gevolg van volledige arbeidsongeschiktheid. Per saldo wordt er € 0,11 mln. toegevoegd aan de voorziening. | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2023 | Baten 2023 | Saldo 2023 |
Samen werken aan Zaanstad | 110 | 0 | 110 | |
Subtotaal journaal | 110 | 0 | 110 | |
Voorziening verlofsparen | ||||
Bij de narap 2023 wordt € 0,45 mln. toegevoegd aan de bij de jaarrekening 2022 ingestelde voorziening Verlofsparen. Hiervan is ca. € 0,1 mln. een prijseffect (hogere CAO) en de rest een hoeveelheidseffect. Voor deze berekening is gebruik gemaakt van de bij de instelling van de voorziening vastgelegde methodiek. Het hogere aantal verwachte gespaarde uren wordt enerzijds veroorzaakt door de groei van de organisatie (meer medewerkers). Anderzijds is er voor veel medewerkers geen noodzaak meer om verlofuren te verkopen omdat ze die uren immers kunnen sparen. Ook lijkt de nieuwe regeling voor aanvullend geboorteverlof voor partners de noodzaak om alle bovenwettelijke uren op te nemen te beperken, waardoor die uren gespaard kunnen worden. Aangezien Zaanstad nog niet over een “verlofmodule” beschikt waarin medewerkers kunnen aangeven of ze nog niet opgenomen uren daadwerkelijk willen sparen liggen aan de berekening van de voorgestelde diverse aannames ten grondslag. Wanneer de verlofmodule in 2024 wordt ingevoerd heeft dat waarschijnlijk effect op de hoogte van de voorziening. Om die reden is er ook voor gekozen de structurele impact vooralsnog niet aan te geven. Wanneer er wat meer ervaring is met de voorziening Verlofsparen zal ook het structurele deel worden meegenomen. | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2023 | Baten 2023 | Saldo 2023 |
Samen werken aan Zaanstad | 450 | 0 | 450 | |
Subtotaal journaal | 450 | 0 | 450 | |
Stedelijke ontwikkeling: formatie en inhuur | ||||
Bij verschillende afdelingen worden de (wettelijke) taken vervult via inhuur wegens vacatureruimte of ziekte in vaste formatie. Er wordt voor € 0,7 mln. niet gedekte capaciteit geleverd aan opgaven en projecten. Het dekkingsverschil kent de volgende opbouw bij capaciteit leverende afdelingen: - € 0,30 mln. Fysieke Leefomgeving I : inspanning het gebied van wonen;- € 0,05 mln. Fysieke leefomgeving II: externe ondersteuning Tauw t.b.v. milieu;- € 0,15 mln. Grondzaken: ondersteuning projectbureau- € 0,13 mln. Kennis & Expertise: extra managementondersteuning - € 0,7 mln. Gebiedsontwikkeling: extra inhuur onder meer wegens pensioen sectormanager medio 2023. | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2023 | Baten 2023 | Saldo 2023 |
Samen werken aan Zaanstad | 125 | 0 | 125 | |
802 | -222 | 580 | ||
0 | 0 | 0 | ||
Subtotaal journaal | 927 | -222 | 705 | |
BTW Werkom | ||||
Wij hebben bezwaar aangetekend bij de Belastingdienst. Het bezwaar gaat over de Belasting op de Toegevoegde Waarde (BTW) op de facturen van Werkom. De Belastingdienst heeft naar aanleiding hiervan bedragen op de aanslagen BTW over de periode 2018-2022 lager vastgesteld. De Belastingdienst betaalt het verschil terug (-€ 1,87 mln). Daarnaast betaalt de Belastingdienst een vergoeding voor rente (-€ 0,16 mln).Een belastingadviseur heeft ons begeleid bij het bezwaar. Werkom valt vanaf nu onder de zogenaamde koepelvrijstelling uit de BTW. Dit betekent dat Werkom op basis van werkelijke kosten afrekent. Dit heeft hogere kosten tot gevolg (€ 0,38 mln). | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2023 | Baten 2023 | Saldo 2023 |
Kansengelijkheid | 377 | -1.868 | -1.491 | |
Financiën | 0 | -162 | -162 | |
Subtotaal journaal | 377 | -2.030 | -1.653 | |
Bijstelling dividend | ||||
Op dividend wordt een nadeel van € 0,08 mln. verwacht. Enerzijds zijn de baten lager (€ 0,04 mln.) als gevolg van een lager dividend van de RON doordat de RON meer vennootschapsbelasting heeft moeten afdragen (€ 0,05 mln.). Ook het dividend van Alliander valt tegen door een tegenvallende winst van dat bedrijf (€ 0,11 mln.). Daarentegen is het dividend van de BNG juist hoger dan begroot door een hogere winstuitkering over 2022 (-€ 0,14 mln.). Tot slot is de garantieprovisie van HVC lager dan begroot omdat er meer gemeenten zijn toegetreden (€ 0,02 mln.). Wel is ons risico daardoor lager geworden.Aan de lastenkant doet zich een nadeel voor omdat rente is toegerekend aan de boekwaarde van onze deelnemingen (€ 0,04 mln.). | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2023 | Baten 2023 | Saldo 2023 |
Financiën | 40 | 40 | 80 | |
Subtotaal journaal | 40 | 40 | 80 | |
De Hemkade | ||||
De juridische kosten vallen in 2023 hoger uit dan begroot o.a. door het dossier Hemkade. De Hemkade kent een planologische situatie die onduidelijk is over de rechten van het actuele gebruik als enerzijds evenemententerrein en industrie en anderzijds bewoning. Hierdoor is de oplossing voor de Hemkade vertraagd. Dit leidt tot een overschrijding van € 0,1 mln. op het beschikbare budget voor juridische- en planologische kosten Hemkade. | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2023 | Baten 2023 | Saldo 2023 |
Verstedelijking | 100 | 0 | 100 | |
Subtotaal journaal | 100 | 0 | 100 | |
Voorziening private dubieuze debiteuren | ||||
De voorziening private dubieuze debiteuren is een reservering die we maken voor facturen die mogelijk niet betaald worden. Als een factuur definitief oninbaar blijkt is daar dan dekking voor in de voorziening. In verband met een aangevraagd faillissement bij een private debiteur, waar Zaanstad een vordering op heeft, is de voorziening te laag ten opzichte van de uitstaande risico's en moet daarom worden aangevuld (€ 0,09 mln.). | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2023 | Baten 2023 | Saldo 2023 |
Samen werken aan Zaanstad | 86 | 0 | 86 | |
Subtotaal journaal | 86 | 0 | 86 | |
Pensioenvoorziening wethouders | ||||
Zaanstad heeft waardeoverdrachten ontvangen voor de pensioenopbouw van twee wethouders bij hun vorige werkgevers (-€ 1,0 mln.). Deze waardeoverdrachten worden toegevoegd aan de Pensioenvoorziening Wethouders (€ 1,0 mln.).Omdat de rente sinds de ontvangst van deze waardeoverdrachten is gestegen is niet meer de volledige inleg nodig om op AOW-leeftijd het benodigde eindbedrag te bereiken. Daarom kan een deel van de pensioenvoorziening vrijvallen (-€ 0,16 mln.). | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2023 | Baten 2023 | Saldo 2023 |
Samen werken aan Zaanstad | 1.003 | -1.159 | -156 | |
Subtotaal journaal | 1.003 | -1.159 | -156 | |
Verwerking septembercirculaire 2023 | ||||
De baten vanuit het Gemeentefonds zijn volgens de septembercirculaire -€ 2,21 mln. hoger. Dit volgt voornamelijk uit het accres, hoeveelheidsverschillen en een voorschot op de onderschrijding van het BCF in 2023. Een bedrag van € 0,07 mln. wordt toegevoegd aan de bestemmingsreserve Arbeidsmarktregio. Het netto effect op de Begroting 2023 (na aftrek taakmutaties, DU en IU) bedraagt -€ 1,97 mln. positief. | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2023 | Baten 2023 | Saldo 2023 |
Kansengelijkheid | 210 | 0 | 210 | |
Financiën | 0 | -2.205 | -2.205 | |
Duurzaamheid | 9 | 0 | 9 | |
Gezondheid | -17 | 0 | -17 | |
Samen werken aan Zaanstad | 7 | 0 | 7 | |
Veiligheid | 30 | 0 | 30 | |
Subtotaal journaal | 239 | -2.205 | -1.966 | |
Subtotaal Autonome ontwikkelingen | 5.717 | -10.647 | -4.930 | |
Begrotingsbijstellingen | ||||
Herschikking budget Landschap | ||||
Om beter inzicht te hebben in het uitgezette beleid is het algemene beleidsbudget (€ 0,31 mln.) voor het landschapsdosier verdeeld over diverse dossiers. Met deze begrotingsbijstelling is budget uit de opgave Duurzaamheid ingezet voor capaciteit op het landschapsdossier (€ 0,1 mln.). Tevens worden er extra inkomsten begroot omdat provincie Noord Holland bijdraagt aan de gemaakte kosten in het adviestraject inzake de Gebiedsvisie Westzaan. De lasten en baten worden met € 0,05 mln verhoogd. | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2023 | Baten 2023 | Saldo 2023 |
Duurzaamheid | -45 | -50 | -95 | |
95 | 0 | 95 | ||
Subtotaal journaal | 50 | -50 | 0 | |
Herijking subsidie onderhoud Zaanse Schans | ||||
De gemeentelijke subsidie voor het onderhoud van de Zaanse Schans dat door de stichting Zaanse Schans wordt uitgevoerd wordt verhoogd (€ 0,04 mln.). Op verzoek van de stichting heeft de gemeente onderzoek gedaan of de subsidie nog wel toereikend is om het onderhoud uit te voeren. De afgelopen jaren is de subsidie geïndexeerd conform de begroting terwijl de prijsstijgingen in de Grond-, Weg- en Waterbouwsector beduidend hoger was. Via deze wijziging wordt de subsidie weer op niveau gebracht. | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2023 | Baten 2023 | Saldo 2023 |
Verstedelijking | 40 | 0 | 40 | |
Subtotaal journaal | 40 | 0 | 40 | |
Vergunningencentrum | ||||
Wij verwachten een overschrijding binnen het Vergunningencentrum. (€ 0,24 mln.).Deze wordt verklaard door: - Hogere lasten inhuur in verband met vacatureruimte en ziekte € 1,08 mln.- Lagere lasten op personeel ter dekking van inhuur -€ 0,79 mln.- Tegemoetkoming voor landurig ziekteverzuim -€ 0,05 mln.- Het invullen de stelpost (€ 0,58 mln.) welke is opgenomen bij de Voorjaarsnota in met: - Lagere lasten inhuur met betrekking tot inzet Wet Kwaliteitsborging Bouw (-€ 0,26 mln.); - Materieel materieel budget met betrekking tot de Wet Kwaliteitsborging Bouw (- € 0,32 mln.) | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2023 | Baten 2023 | Saldo 2023 |
-17 | 0 | -17 | ||
Veiligheid | -197 | 0 | -197 | |
Verstedelijking | 456 | 0 | 456 | |
Subtotaal journaal | 242 | 0 | 242 | |
Personele lasten Dienstverlening | ||||
Wij verwachten hogere personele lasten (€ 0,28 mln.) binnen de sector Externe Dienstverlening. Dit komt door: - Lagere lasten voor vast personeel in verband met het moeilijk op kunnen vullen van openstaande vacatures (-€ 0,2 mln.) - Hogere vergoedingen in verband met langdurige ziekte (- € 0,15 mln.) - Hogere lasten voor inhuur in verband met ziekte en opvullen moeilijk vervulbare vacatures (€ 0,28 mln.) - Hogere lasten voor inhuur in verband met toename van werkzaamheden (€ 0,37 mln.). - Hogere baten vanuit te ontvangen leges voor de afgifte van reisdocumenten (€ 0,05 mln.)- Diverse overige kleinere afwijkingen (€ 0,12 mln.). | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2023 | Baten 2023 | Saldo 2023 |
721 | 0 | 721 | ||
Samen werken aan Zaanstad | -385 | -50 | -435 | |
Subtotaal journaal | 336 | -50 | 286 | |
Kostenverdeling | ||||
Met deze begrotingswijziging worden de apparaatsbaten en -lasten op de juiste wijze toegerekend aan de prestaties. | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2023 | Baten 2023 | Saldo 2023 |
Samen werken aan Zaanstad | 2.174 | -443 | 1.731 | |
Duurzaamheid | 41 | -2 | 39 | |
Gezondheid | 1.143 | -233 | 910 | |
Economie, kunst & cultuur | -692 | -72 | -764 | |
Veiligheid | 857 | -101 | 756 | |
Kansengelijkheid | 806 | -387 | 418 | |
Verstedelijking | 4.035 | -2.886 | 1.149 | |
-8.838 | 4.123 | -4.715 | ||
Financiën | 498 | 0 | 498 | |
0 | 0 | 0 | ||
Subtotaal journaal | 22 | 0 | 22 | |
Ontwikkelingen Armoede | ||||
BatenWij hebben geld van het Jeugdeducatiefonds ontvangen voor schoollunches (-€ 0,08 mln). Wij halen daardoor minder geld uit de reserve inflatiefonds (€ 0,08 mln)LastenWij hebben van het Rijk een aantal éénmalige bijdragen ontvangen. Wij willen deze budgetten in 2024 uitgeven (-1.65 mln). Wij voegen deze bedragen toe aan de reserve budgetoverhevelingen (€ 1.65 mln).Wij verwachten verder dat wij een deel van de energietoeslag 2023 in 2024 betalen (-€ 1.52 mln).Wij voegen deze bedragen toe aan de reserve budgetoverhevelingen (€ 1,52 mln).Wij geven minder uit aan minimaregelingen omdat aantal aanvragen lager is dan verwacht. Ook liepen de kosten van een aantal coronamaatregelen door in 2023 (-€ 0,03 mln). Wij geven minder geld uit aan schulddienstverlening en vroegsignalering. Dit komt door een tekort aan personeel bij de wijkteams. Verder hebben wij dit jaar nog een gunstig contract voor schulddienstverlening (-€ 0,22 mln). N.B. Wij verlagen het capaciteitsbudget met € 0,16 mln. Dit is voornamelijk een gevolg van de doorloop van de energietoeslag 2023 in 2024. | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2023 | Baten 2023 | Saldo 2023 |
Kansengelijkheid | -3.261 | -1 | -3.262 | |
Financiën | 3.166 | 0 | 3.166 | |
-158 | 0 | -158 | ||
Subtotaal journaal | -253 | -1 | -254 | |
Arbeidsmarktregio | ||||
De gemeente Zaanstad voert de administratie voor de arbeidsmarktregio. De gemeente Zaanstad neemt ook de werkgeversrol op voor de arbeidsmarktregio. De arbeidsmarktregio stelt een budget beschikbaar aan het Regionaal Mobiliteits Team (RMT) (€ 0,25 mln). De arbeidsmarktregio heeft ook een aantal personeelsleden. Wij nemen hun kosten op in het capaciteitsbudget van de gemeente Zaanstad (€ 0,14 mln). De arbeidsmarktregio betaalt de personeelslasten uit zijn budget (-€ 0,14 mln).De kosten van de budget voor het RMT betaalt de arbeidsmarktregio uit de reserve arbeidsmarktregio (-€ 0,25 mln). | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2023 | Baten 2023 | Saldo 2023 |
Kansengelijkheid | 111 | -250 | -139 | |
100 | 0 | 100 | ||
Samen werken aan Zaanstad | 39 | 0 | 39 | |
Subtotaal journaal | 250 | -250 | 0 | |
Implementatie Omgevingswet | ||||
De Omgevingswet treedt per 1 januari 2024 in werking. Ter voorbereiding hierop worden omgevingsplannen gemaakt en/of geactualiseerd. De lasten (€ 0,15 mln.) die hiermee gemoeid zijn, worden gedekt (-€ 0,15 mln.) uit de reserve Omgevingswet. | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2023 | Baten 2023 | Saldo 2023 |
Verstedelijking | 154 | -154 | 0 | |
Subtotaal journaal | 154 | -154 | 0 | |
Actualisatie vastgoed | ||||
Vanwege een nieuwe erfpacht Hoogtij wordt meer aan canon baten verwacht (€ -0,36 mln.). Het structurele effect is reeds verwerkt in de begroting 2024.Na oplevering van het nieuwe sportpark Hoornseveld heeft de gemeente tijdelijk beheer kosten (€ 0,1 mln.) van het leeggekomen sportpark.Hiernaast zijn onderstaande drie financiële effecten:Door effectiever ruimtegebruik worden meer baten voor het parkeerterrein bij het stadhuis verwacht (€ -0,09 mln.). De installaties bij het parkeerterrein (€ 0,05 mln.) zijn vernieuwd. Voor 2023 minder subsidie bijdrage (bedrijfsvoering) verwacht (€ 0,03 mln.).Vanuit onderwijs (€ 0,06 mln.) zijn verhuurde locaties naar vastgoed gegaan (€ -0,06 mln.).Tenslotte zijn meer beheer/onderhoud (€ 0,15 mln.) kosten en meer doorbelastingen (€ -0,15 mln.). | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2023 | Baten 2023 | Saldo 2023 |
Verstedelijking | 305 | -654 | -349 | |
Samen werken aan Zaanstad | 0 | 30 | 30 | |
Kansengelijkheid | -5 | 62 | 57 | |
Subtotaal journaal | 300 | -562 | -262 | |
Bodembeheer | ||||
Voor het Bodembeheer verwachten we dat een deel van de geplande loodsaneringen worden uitgevoerd in 2024 in plaats van 2023, om deze reden wordt € 0,7 mln. overgeheveld via de daarvoor bestemde bestemmingsreserve bodembeheer (-€ 0,7 mln.) naar 2024. Om dezelfde reden worden de lasten en de baten vanuit de Specifieke Uitkering Zaans lood verlaagd in 2023 met € 0,05 mln. | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2023 | Baten 2023 | Saldo 2023 |
Duurzaamheid | -744 | 744 | 0 | |
Subtotaal journaal | -744 | 744 | 0 | |
Project Zijkanaal D | ||||
Voor de resterende lasten (€ 0,2 mln.) voor project Zijkanaal D is onvoldoende budget beschikbaar in de bestemmingsreserve. Binnen de MAAK budgetten is ruimte gevonden voor een deel van deze kosten (€ -0,1 mln.). Hierdier resteert een tekort van € 0,1 mln. | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2023 | Baten 2023 | Saldo 2023 |
Verstedelijking | 102 | 0 | 102 | |
Subtotaal journaal | 102 | 0 | 102 | |
Mobiele sportcontainer | ||||
De mobiele sportcontainer, waarvoor provinciale subsidie beschikbaar is gesteld, zal naar verwachting in 2023 gerealiseerd worden (€ 0,01 mln.). De benodigde cofinanciering wordt beschikbaar gesteld uit de reserve Nationale actieplan Sport en Bewegen (- € 0,01 mln.) | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2023 | Baten 2023 | Saldo 2023 |
Gezondheid | 13 | -13 | 0 | |
Subtotaal journaal | 13 | -13 | 0 | |
Opvang ontheemden uit Oekraïne | ||||
Wij hebben een inventarisatie gemaakt van de risico's bij de opvang van ontheemden uit Oekraïne. Uw raad heeft besloten dat de gemeente alle kosten van de opvang uit geld van het Rijk betaald. Wij passen de begroting hierop aan. Verder nemen wij budgetten op voor taalles en leerlingenvervoer (€ 2.543 mln).Wij betalen de kosten uit een onttrekking aan de reserve opvang ontheemden Oekraïne (-€ 2.543 mln). | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2023 | Baten 2023 | Saldo 2023 |
Kansengelijkheid | 2.543 | -2.543 | 0 | |
Subtotaal journaal | 2.543 | -2.543 | 0 | |
Onroerende zaak belasting | ||||
De baten onroerende zaak belasting (OZB) blijven achter bij de verwachting (€ 0,44 mln.).De baten OZB voor niet-woningen zijn lager (€ 0,7 mln.). Wij hebben de OZB aanslagen over voorliggende jaren moeten verlagen als gevolg van waardeontwikkelingen, bezwaar en beroep.Daarmaast zijn er hogere opbrengsten bij OZB op woningen (-€ 0,26 mln.) als gevolg van woningbouw en waardeontwikkelingen. | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2023 | Baten 2023 | Saldo 2023 |
Financiën | 0 | 444 | 444 | |
Subtotaal journaal | 0 | 444 | 444 | |
Ondertussengroep vluchtelingen | ||||
Wij verwachtten een daling van het aantal vluchtelingen uit de ondertussengroep. In de praktijk groeit het aantal verzoeken om hulp uit deze groep. Wij breiden daarom de ambtelijke capaciteit tijdelijk uit. Ook kopen wij participatietrajecten in voor de vluchtelingen uit de ondertussengroep (€ 0,17 mln).Wij betalen de kosten uit de reserve ondertussengroep vluchtelingen (-€ 0,17 mln). | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2023 | Baten 2023 | Saldo 2023 |
92 | 0 | 92 | ||
Kansengelijkheid | 75 | -167 | -92 | |
Subtotaal journaal | 167 | -167 | 0 | |
Sportpark Hoornse veld | ||||
Een deel van de verplaatsingsbijdragen wordt geherfaseerd van 2023 naar 2024 (-€ 3,8 mln.). De bouw van de accommodatie van de voetclub start in het voorjaar van 2024 .Deze kosten worden gedekt uit het Investeringsfonds ( € 2,1 mln.) en het transformatiefonds (€ 1,7 mln.). | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2023 | Baten 2023 | Saldo 2023 |
Gezondheid | -3.800 | 0 | -3.800 | |
Verstedelijking | 0 | 3.800 | 3.800 | |
Subtotaal journaal | -3.800 | 3.800 | 0 | |
Reserve tijdelijk beheer grond Zuiderhout Noord | ||||
De externe inkomsten (€ -1,07 mln.) voor Zuiderhout Noord worden ingezet voor toekomstige kosten voor apparaatskosten, kapitaallasten en tijdelijk beheer (€ 1,07 mln.). | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2023 | Baten 2023 | Saldo 2023 |
Verstedelijking | 923 | -923 | 0 | |
Subtotaal journaal | 923 | -923 | 0 | |
Stappensubsidie heroverwegen | ||||
In de voorjaarsnota 2023 is voor een periode van 4 jaar jaarlijks een bedrag van € 0,2 mln. beschikbaar gesteld om invulling te geven aan een stappensubsidie voor verduurzaming (incl. de hiervoor benodigde proceskosten). Dit wordt gedekt vanuit de incidentele middelen klimaatakkoord die in 2022 zijn toegevoegd aan de reserve duurzaamheidsfonds.In de praktijk ondervinden we problemen met het gericht benaderen van de doelgroep vanuit privacy wetgeving en ontstaan nieuwe uitdagingen op het gebied van isolatie vanuit de privacy wetgeving. Zo zijn de in 2022 gesubsidieerde activiteiten ook nog niet volledig uitgevoerd. In de zoektocht naar middelen in het kader van de bezuinigingsopgave hebben de verdere activiteiten voor 2023 dusver on hold gestaan.Naar verwachting is het niet realistisch om de middelen voor 2023 dit jaar besteed te krijgen. Voorgesteld wordt om deze € 0,2 mln. te storten in de reserve duurzaamheidsfonds en middels de voorjaarnota 2024 te herbestemmen voor verduurzaming van woningen. | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2023 | Baten 2023 | Saldo 2023 |
Duurzaamheid | 0 | 0 | 0 | |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | |
Actualisatie reserve vrouwenopvang | ||||
Zaanstad ontvangt als centrumgemeente de Doeluitkering Vrouwenopvang (DUVO) ten behoeve van de financiering van regionale projecten/ activiteiten rondom Huiselijk Geweld en Kindermishandeling. Uit de bestemmingsreserve vrouwenopvang wordt - € 0,39 mln. onttrokken conform het bestedingsplan.De onttrekking bestaat uit:Tijdelijke extra inzet van Veilig Thuis om de samenwerking tussen de lokale teams met Veilig Thuis te verbeteren. (€ 0,15 mln.).In 2023 is de gemeentelijke bijdragen aan Veilig Thuis gestegen, het verschil tussen de begroting en de bijdragen wordt gedekt uit de reserve vrouwenopvang (€ 0,07 mln.).Voor proeftuinen toekomstscenario is er dit jaar een tekort als gevolg van hogere personeelskosten van veilig thuis/GGD. Om de proeftuin naar behoren uit te voeren wordt dit knelpunt gedekt uit de reserve vrouwenopvang. (€ 0,09 mln.).Verder worden er dit jaar extra kosten gemaakt voor trainingen. Dit kom met name door de extra inzet op de doorontwikkeling van lokale teams, trainingen voor het team van de proeftuin en trainingen rondom ervaringsdeskundigheid. (€ 0,07 mln.). | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2023 | Baten 2023 | Saldo 2023 |
Gezondheid | 389 | -389 | 0 | |
Subtotaal journaal | 389 | -389 | 0 | |
Actualisatie reserve Gemeentelijk Adviesbureau Funderingsherstel (GAF) | ||||
Voor de bekostiging van het Duurzaam Funderingsherstel Zaanstad BV (BKZ) wordt aan de reserve Gemeentelijk Adviesbureau Funderingsherstel (GAF) in 2023 een aanvullend bedrag van € 0,18 mln. gedoteerd vanuit de exploitatie. Dit betreft de risicobuffer. Tevens wordt in totaliteit € 1,5 mln. (100 woningen x € 15.000) onttrokken voor realisatie van het uitvoeringsplan GAF waarvan in 2023 € 0,04 mln. | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2023 | Baten 2023 | Saldo 2023 |
Verstedelijking | 38 | -38 | 0 | |
Subtotaal journaal | 38 | -38 | 0 | |
Regiodeal Zaan IJ: actualisering bestedingsplan | ||||
De geplande kosten voor de fietsbrug Noorder IJplas (-€ 1,32 mln.) worden niet meer gerealiseerd in 2023. Dit gaat gepaard met een lagere onttrekking van de bestemmingsreserve Regiodeal ( € 0,52 mln.) en lagere subsidie Provincie (- € 0,8 mln.). Bij de voorjaarsnota was er € 0,28 begroot voor subsidieverstrekking aan scholen voor de toepassing van de verlengde leertijd. Deze lasten waren reeds elders begroot en gedekt, waardoor de lasten nu kunnen worden verlaagd met -€ 0,28 mln. Dit leidt tot een lagere onttrekking van de bestemmingsreserve Regiodeal (€ 0,28 mln.). Het budget voor Noorder IJplas was in de voorjaarsnota te hoog bijgesteld (-€ 0,23 mln). Dit leidt tot een lagere onttrekking van de bestemmingsreserve Regiodeal (€ 0,23 mln.)Voor Punt in de wijk gelden uitvoeringskosten ten behoeve van een laagdrempelig inlooppunt in de wijk voor werkzoekende bewoners (€ 0,1 mln.) ten laste van reserve Regiodeal (€ 0,1 mln.). | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2023 | Baten 2023 | Saldo 2023 |
Kansengelijkheid | -180 | 930 | 750 | |
Verstedelijking | -1.550 | 800 | -750 | |
Subtotaal journaal | -1.730 | 1.730 | 0 | |
Woonwagens: actualisering bestedingsplan Brandveiligheid | ||||
Via de vaststelling van het Zaans woonwagenbeleid (Raadsbesluit, 2021/26517) zijn de benodigde structurele middelen beschikbaar gekomen. Het bestedingsplan is geactualiseerd en de bedragen zijn geherfaseerd over de jaren 2023-2027. We verwachten dat in 2023 € 0,04 mln. voor beleidsontwikkeling en € 0,1 mln. voor versnelling benodigd is. | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2023 | Baten 2023 | Saldo 2023 |
Verstedelijking | 137 | -137 | 0 | |
Subtotaal journaal | 137 | -137 | 0 | |
Bijstelling renteraming | ||||
Over 2023 worden lagere rentelasten verwacht als gevolg van lagere investeringen dan begroot en door de ontvangst van hogere rijksbijdragen. Daardoor hoefden minder leningen te worden aangeprokken dan gepland wat ondanks de hogere rente tot een voordeel in de rentelasten leidt (-€ 1,0 mln.). Door de hogere bestemmingsreserves en voorzieningen is de rentelast over het eigen vermogen € 0,07 mln. hoger en dit zien we ook terug bij de baten -€ 0,07 mln. Deze mutatie is daarmee saldoneutraal. | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2023 | Baten 2023 | Saldo 2023 |
Financiën | -933 | -67 | -1.000 | |
Subtotaal journaal | -933 | -67 | -1.000 | |
Spuk gala brede regeling combinatiefuncties (BRC) | ||||
De afrekening impulsgelden van het Sportbedrijf over 2022 valt €0,12 mln. lager uit. Het budget voor combinatiefunctionarissen wordt in 2023 niet tijdig ingezet voor het werven van functionarissen (-€ 0,14 mln.). Per saldo een voordeel van € 0,26 mln.In 2023 is de spuk (subsidie) gala toegekend voor de brede regeling combinatiefuncties (BRC) (€ 0,84 mln.). Deze wordt besteed via uitgaande subsidies -(€ 0,84 mln.). | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2023 | Baten 2023 | Saldo 2023 |
Kansengelijkheid | 581 | -843 | -262 | |
Subtotaal journaal | 581 | -843 | -262 | |
Bodem apparaatslasten | ||||
In de meicirculaire 2023 heeft de gemeente een decentralisatie-uitkering ontvangen voor apparaatslasten inzake bodembescherming (€ 0,27 mln.). Aangezien betreffende apparaatslasten in onze begroting vanuit de reguliere formatie zijn gedekt, vallen deze middelen vrij. | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2023 | Baten 2023 | Saldo 2023 |
Duurzaamheid | -266 | 0 | -266 | |
Subtotaal journaal | -266 | 0 | -266 | |
Vrijval reserve Werkgelegenheidsprojecten | ||||
Reserve Werkgelegenheidsprojecten kan vrijvallen (€ 0,05 mln.) ten behoeve van de algemene middelen. Eventuele nakomende kosten kunnen binnen de huidige exploitatie worden opgevangen. | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2023 | Baten 2023 | Saldo 2023 |
Kansengelijkheid | 0 | -49 | -49 | |
Subtotaal journaal | 0 | -49 | -49 | |
Vrijval deel inflatiecompensatie Cultuur | ||||
De inflatie-compensatie Cultuur is te hoog berekend bij de voorjaarsnota. Er valt € 0,01 mln. vrij. | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2023 | Baten 2023 | Saldo 2023 |
Economie, kunst & cultuur | -14 | 0 | -14 | |
Subtotaal journaal | -14 | 0 | -14 | |
Lasten veiligheid & handhaving | ||||
Wij verwachten hogere lasten voor veiligheid en handhaving (€ 0,19 mln.).Deze worden als volgt verklaard:- Hogere lasten voor inhuur in verband met ziekte en moelijk vervulbare vacatures € 0,75 mln.- Lagere lasten op vast personeel in verband met moeilijk vervulbare vacatures -€ 0,36 mln.- Dekking vanuit subsidies -€ 0,4 mln.- Lagere baten in verband met het terugdraaien van eerdere dwangsommen € 0,06 mln.- Lagere onttreking reserve bediening noodbrug € 0,08 mln.- Diverse kleinere afwijkingen. | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2023 | Baten 2023 | Saldo 2023 |
572 | 61 | 633 | ||
Verstedelijking | 0 | 50 | 50 | |
Samen werken aan Zaanstad | 39 | 0 | 39 | |
Kansengelijkheid | -15 | 0 | -15 | |
Veiligheid | -100 | -400 | -500 | |
Gezondheid | -14 | 0 | -14 | |
Subtotaal journaal | 482 | -289 | 194 | |
Plan blokhuismiddelen | ||||
De uitvoering van Plan Blokhuis voor de doorontwikkeling van de maatschappelijke opvang is in 2021 gestart. De budgetten zijn in 2021 en 2022 niet volledig uitgegeven en toegevoegd aan de reserve Plan Blokhuis. In 2023 wordt het restant van deze reserve (€ 0,32 mln.) gebruikt om de wachtlijstproblematiek bij de maatschappelijke opvang tegen te gaan door tijdelijk opvang te realiseren. | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2023 | Baten 2023 | Saldo 2023 |
Gezondheid | 320 | -320 | 0 | |
Subtotaal journaal | 320 | -320 | 0 | |
Afgifte Rijbewijzen Reisdocumenten en VOG | ||||
Wij verwachten afwijkingen op de afgifte van rijbewijzen, reisdocumenten en Verklaringen Omtrent Gedrag (VOG). Dit resulteeert in lagere baten (€ 0,07 mln.) en hogere lasten (€ 0,01 mln.):- Digitale Aanvraag Rijbewijs (DAR): een reguliere verlenging van een rijbewijs kan digitaal bij het RDW aangevraagd worden. Dit is circa 20% van het totale aantal rijbewijzen dat wij verstrekken. Dit resulteert in lagere baten (€ 0,06 mln.) en lagere lasten (- € 0,03 mln.).- Wij verstrekken meer reisdocumenten. Als gevolg van migratie, geboorte en andere omstadigheden worden er meer reisdocumenten verstrekt dan begroot. Dit resulteert in hogere baten (-€ 0,09 mln.) en hogere lasten (€ 0,09 mln.).- Wij verstrekken minder VOG's. De VOG wordt veelal digitaal aangevraagd bij het Ministerie van Veiligheid en Justitie en minder bij de gemeente. Dit resulteert in lagere baten (€ 0,10 mln.) en lagere lasten (-€ 0,05 mln.). | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2023 | Baten 2023 | Saldo 2023 |
Samen werken aan Zaanstad | 10 | 66 | 76 | |
Subtotaal journaal | 10 | 66 | 76 | |
Regionaal Mobiliteits Team (personeel en trajecten) | ||||
De gemeente Zaanstad voert de administratie voor het Regionaal Mobiliteits Team (RMT). Het RMT helpt cliënten om weer te werken, of zich te laten omscholen (€ 0,70 mln). Het RMT stelt een budget beschikbaar voor extra trajecten voor cliënten (€ 0,25 mln). Het RMT heeft ook personeel. Wij nemen de kosten op in het capaciteitsbudget van de gemeente Zaanstad (€ 0,05 mln). Het RMT betaalt dit uit zijn eigen budget (-€ 0,05 mln).Het RMT ontvangt van de arbeidsmarktregio een bijdrage voor de extra trajecten (-€ 0,25 mln). Het RMT ontvangt een bijdrage van het Rijk voor de verstrekkingen (-€ 0,70 mln). | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2023 | Baten 2023 | Saldo 2023 |
Kansengelijkheid | 897 | -950 | -53 | |
53 | 0 | 53 | ||
Subtotaal journaal | 950 | -950 | 0 | |
Afhandeling bezwaren | ||||
Het aantal bezwaren dat via de "no cure no pay" bedrijven wordt ingediend is toegenomen (250%). Door deze stijging worden er meer proces -en griffiekosten gemaakt (€ 0,17 mln.). Daarnaast heeft dit geleid tot extra inzet op afhandeling van deze bezwaren (€ 0,11 mln.) Per saldo resulteert dit in een nadeel van € 0,26 mln. | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2023 | Baten 2023 | Saldo 2023 |
Financiën | 152 | 0 | 152 | |
110 | 0 | 110 | ||
Subtotaal journaal | 262 | 0 | 262 | |
Ontwikkelingen Participatie | ||||
Wij betalen minder aan Werkom. Werkom betaalt een deel van de extra kosten van de herijking uit zijn eigen algemene reserve (-0,2 mln). Wij betalen minder aan Werkom omdat de WSW-loonkosten lager zijn (-€ 0,22 mln). Wij hadden het WSW-budget in geïndexeerd. Het Rijk heeft echter indexatie ook opgenomen in de rijksbijdrage (-€ 0,30 mln). Wij hadden in 2023 geen tijd om plannen te maken voor extra geld van het Rijk. Het Rijk had deze middelen bij de meicirculaire en septembercirculaire structureel beschikbaar gesteld voor re-integratie (-€ 0,55 mln). Wij hoeven geen extra geld te reserveren voor de herijking van Werkom. Dat bleek uit de begroting 2023 van Werkom (-€ 0,24 mln). Verder hebben we de schatting van de andere kosten bijgewerkt (-€ 0,12 mln). | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2023 | Baten 2023 | Saldo 2023 |
Kansengelijkheid | -1.631 | 0 | -1.631 | |
Subtotaal journaal | -1.631 | 0 | -1.631 | |
Regionaal Mobiliteits Team (afrekening 2021) | ||||
De gemeente Zaanstad voert de administratie voor het Regionaal Mobiliteits Team (RMT). Het RMT heeft de afrekening van de personeelskosten van de rijksbijdrage 2021 ontvangen. Als gevolg hiervan betalen wij het teveel ontvangen voorschot terug aan het Rijk (€ 0,08 mln.). | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2023 | Baten 2023 | Saldo 2023 |
Kansengelijkheid | 0 | 76 | 76 | |
Subtotaal journaal | 0 | 76 | 76 | |
Dotatie Zorg- en Veiligheidshuis reserve | ||||
Het beleid voor taken van het Zorg-en Veligheidshuis zijn nog in ontwikkeling en omdat, er nog wordt geanticipeerd wordt op landelijke ontwikkelingen zijn de lasten lager uitgevallen (€0,19 mln.). Dit budget wordt toegevoegd aan de bestemmingsreserve Zorg- en Veiligheidshuis (-€ 0,19 mln.) en zal in 2024 worden besteed. | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2023 | Baten 2023 | Saldo 2023 |
Gezondheid | 0 | 0 | 0 | |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | |
Aframing budget tijdelijke opvang | ||||
Om tijdig de start van een opvang voor de dak- en thuisloze te realiseren is er voor de financiering gebruik gemaakt van het voordeel bij de WMO. Bij de meiciruclaire 2023 zijn alsnog middelen toegekend voor het Nationaal Actieplan Dakloosheid welke het gereedmaken van de opvang dekken. Het eerder gereserveerde budget (€ 0,36 mln.) kan nu vrijvallen in de algemene middelen. | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2023 | Baten 2023 | Saldo 2023 |
Gezondheid | -363 | 0 | -363 | |
Subtotaal journaal | -363 | 0 | -363 | |
Vastgoed verkopen | ||||
De gemeente verwacht meer aan inkomsten uit vastgoed verkopen (€ 0,60 mln.. De gemeente heeft eenmalige interne kosten (€ 0,33 mln.) en andere verkoop gerelateerde kosten (€ 0,13 mln.). Het verschil tussen baten en lasten wordt toegevoegd aan het investeringsfonds (€ 0,15) mln. | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2023 | Baten 2023 | Saldo 2023 |
Verstedelijking | 601 | -601 | 0 | |
0 | 0 | 0 | ||
Subtotaal journaal | 601 | -601 | 0 | |
Ontwikkelingen BUIG | ||||
Over 2023 zien we dat het aantal huishoudens dat een Participatiewet-uitkering nodig heeft gestaag daalt. De instroom en de uitstroom zijn ongeveer aan elkaar gelijk, waardoor het aantal mensen dat afhankelijk is van de uitkering vrijwel stabiel is in 2023. Het is echter stabiel op een lager niveau dan waar we van uitgingen in de begroting (-€ 0,81 mln.).Wij verwachten meer loonkostensubsidies te betalen (€ 0,03 mln.). De rijksbijdrage BUIG valt hoger uit. De oorzaak is vooral de verhoging van het minimumloon met 10,15% (-€ 3,08 mln.).De rijksbijdrage loonkostensubsidies valt hoger uit. De oorzaak is vooral de verhoging van het minimumloon met 10,15% (-€ 0,17 mln.).De inkomsten uit terugvordering zijn lager. Wij hebben de lijst van schuldenaren opgeschoond. Hierdoor konden wij vorderingen afboeken (€ 1,15 mln.). De voorziening die wij voor deze vorderingen hebben getroffen konden wij verlagen (-€ 0,36 mln.). | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2023 | Baten 2023 | Saldo 2023 |
Kansengelijkheid | -781 | -2.466 | -3.247 | |
Subtotaal journaal | -781 | -2.466 | -3.247 | |
Volwasseneneducatie en laaggeletterdheid | ||||
De gemeente Zaanstad voert de administratie voor de budgetten voor volwasseneneducatie en laaggeletterdheid.De regio heeft de uitvoering van de volwasseneneducatie in 2023 gegund aan een nieuwe aanbieder. Deze aanbieder heeft een vrij lange implementatietijd nodig gehad. Daarnaast verloopt het maken en uitvoeren van de plannen moeizaam. Dat geldt zowel voor volwasseneducatie als laaggeletterdheid. Dit komt door vele personele wisselingen en uitval van personeel bij de deelnemende gemeenten (- € 0,79 mln.). De regio stort de niet-bestede middelen voor laaggeletterdheid in de reserve laaggeletterdheid (€ 0,14 mln.). De regio ontvangt een rijksbijdrage voor volwasseneneducatie. Die valt lager uit, omdat de kosten lager zijn (€ 0,65 mln). | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2023 | Baten 2023 | Saldo 2023 |
Kansengelijkheid | -650 | 650 | 0 | |
Subtotaal journaal | -650 | 650 | 0 | |
Subsidieregeling tegemoetkoming stijgende (energie)lasten overige maatschappelijke organisaties | ||||
Uw gemeenteraad heeft bij het vaststellen van het afwegingskader inflatiereserve een motie aangenomen. Daarin geeft u het college de opdracht om ook te kijken naar maatschappelijke organisaties die minder bekend zijn bij de gemeente. Dat kan bijvoorbeeld omdat zij geen subsidie ontvangen. We stellen voor om aan deze organisaties een éénmalige subsidie te geven. Dit gaat via de ‘Subsidieregeling tegemoetkoming stijgende (energie)lasten overige maatschappelijke organisaties’ (€ 0,1 mln).Wij betalen de kosten uit de reserve inflatiefonds (-€ 0,1 mln). | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2023 | Baten 2023 | Saldo 2023 |
Kansengelijkheid | 100 | -100 | 0 | |
Subtotaal journaal | 100 | -100 | 0 | |
Capaciteit Maatschappelijk Domein | ||||
Wij stellen de budgetten voor salaris en inhuur van het Maatschappelijk Domein bij. Dat doen wij aan de hand van wat wij nu verwachten. Wij verhogen de budgetten voor inhuur (€ 1,10 mln). Wij betalen de verhoging uit vacatureruimte en vergoeding voor zwangerschaspverlof (-€ 1,20 mln). Ook ontvangen bij een bijdrage voor de beschermingstafel (-€ 0,03 mln). | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2023 | Baten 2023 | Saldo 2023 |
-255 | -26 | -281 | ||
Samen werken aan Zaanstad | 155 | 0 | 155 | |
Subtotaal journaal | -100 | -26 | -126 | |
Daadkrachtig optreden | ||||
Wij hebben meer lasten (€ 0,34 mln.) moeten maken en meer baten ontvangen (-€ 0,1 mln.) met betrekking tot toezicht en handhaving in de openbare ruimte. Per saldo € 0,24 mln. nadeel.De hogere lasten worden verklaard door:- extra inzet van beveiliging tijdens Koningsdag en bevrijdingsdag (€ 0,06 mln.);- extra inzet van beveiliging voor toezicht in winkelcentrum Rozenhof (€ 0,14 mln.);- hogere lasten voor het wegslepen van voertuigen die hinderlijk geparkeerd staan. Wij hebben meer verslepingen gedaan dan verwacht (€ 0,08 mln.);- extra inzet van mobiel cameratoezicht in verband met incidenten incidenten in de openbare ruimte;De hogere baten worden verklaard door:- hogere opbrengsten voor het wegslepen van voertuigen die hinderlijk geparkeerd staan. Wij hebben meer verslepingen dan verwacht. (-€ 0,04 mln.);- hogere opbrengsten op het handhaven van verkeerd aangeboden afval (-€ 0,06 mln.). Wij hebben de handhaving geïntensiveerd waardoor er meer overtredingen zijn geconstateerd; | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2023 | Baten 2023 | Saldo 2023 |
Veiligheid | 342 | -100 | 242 | |
Subtotaal journaal | 342 | -100 | 242 | |
Experiment gesloten coffeeshopketen | ||||
Zaanstad neemt deel aan het experiment gesloten coffeeshopketen. De start van het experiment is uitgesteld tot 2024.Wij hevelen het toegekende incidentele budget (€ 0,08 mln.) over naar 2024 om het experiment uit te voeren. | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2023 | Baten 2023 | Saldo 2023 |
Veiligheid | -80 | 0 | -80 | |
Financiën | 80 | 0 | 80 | |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | |
Ontwikkelingen Inburgering | ||||
Inburgering is een relatief nieuwe opgave en een lerend en adaptief stelsel. Gaandeweg werken we toe naar het optimaliseren van de inhoud en processen om de integratie voor inburgeraars zo goede mogelijk te organiseren. De kosten zijn dit jaar lager. Het gaat bijvoorbeeld om tolkendiensten en leerroutes. Daarnaast is er door het landelijke lerarentekort een vertraagde start van de leerroute (-€ 1,87 mln.). Wij breiden de ambtelijke capaciteit uit als gevolg van de hogere taakstelling (€ 0,13 mln).Wij betalen een deel van de kosten uit een rijksbijdrage. Die valt lager uit omdat de kosten in totaal lager zijn (€ 1,24 mln). | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2023 | Baten 2023 | Saldo 2023 |
127 | 0 | 127 | ||
Kansengelijkheid | -1.872 | 1.238 | -634 | |
Subtotaal journaal | -1.745 | 1.238 | -507 | |
Transformatieplan jeugd | ||||
De geoormerkte middelen voor het regionale transformatieplan jeugd waren voor dit jaar uit de daarvoor gevormde bestemmingsreserve gehaald, om een aantal regionale projecten ten behoeve van de ontwikkelagenda specialistische jeugdhulp te bekostigen. Omdat de komende jaren minder budget beschikbaar is, is in regionaal verband besloten om een dele van de reserve ook voor het jaar 2024 te benutten. Een bedrag van € 0,06 mln. wordt toegevoegd aan de bestemmingsreserve om zodoende ook in 2024 nog extra middelen te hebben voor de inzet van de regionale ontwikkelagenda specialistische jeugdhulp. | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2023 | Baten 2023 | Saldo 2023 |
Gezondheid | 0 | 0 | 0 | |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | |
OZB onderwijshuisvesting | ||||
Doordat nieuwbouwprojecten later gereedkomen, is er voor onderwijsgebouwen in 2023 minder OZB verschuldigd. Het budget kan afgeraamd worden met € 0,18 mln. | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2023 | Baten 2023 | Saldo 2023 |
Kansengelijkheid | -175 | 0 | -175 | |
Financiën | 0 | 175 | 175 | |
Subtotaal journaal | -175 | 175 | 0 | |
Regionale coordinatie opvang vluchtelingen | ||||
De gemeente voert de administratie voor het Regionaal Centrum Vluchtelingen Spreiding (RCVS) en het Regionaal Programma Opvang Vluchtelingen (RPOV). Het RCVS en het RPOV huren personeel in voor de uitvoering van hun taken (€ 0,53 mln). Wij ontvangen voor de kosten in het 2e halfjaar 2023 bijdragen van Rijk en provincie. Wij zijn nog in overleg met regio en Rijk over de resterende dekking (-€ 0,19 mln). | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2023 | Baten 2023 | Saldo 2023 |
Kansengelijkheid | 0 | -334 | -334 | |
497 | 0 | 497 | ||
Samen werken aan Zaanstad | 30 | 0 | 30 | |
Subtotaal journaal | 527 | -334 | 193 | |
Onderwijsachterstandenbeleid en peuterplaatsen | ||||
Onderwijsachterstandenbeleid (Oab)Op de totale begroting 2023 voor Onderwijsachterstandenbeleid (Oab) van € 8,2 mln. is er sprake van een verwachte onderbesteding van € 0,58 mln. Daarvoor zijn twee belangrijke redenen:- Personeelstekorten in de sector (en bij de gemeente), waardoor enkele plannen –met name in Poelenburg Peldersveld- niet (volledig) konden worden uitgevoerd; (- € 0,29 mln.)- Voor Oab geldt daarnaast dat sommige VVE organisaties “voor de zekerheid” hun subsidieaanvraag hoog inzetten v.w.b. het aantal benodigde kindplaatsen. In de praktijk valt de realisatie meestal lager uit en moeten zij subsidie terugbetalen. Ook valt daardoor de reservering -bedoeld om onverwacht hogere realisaties op te vangen- vrij. De totale onderbesteding bedraagt - € 0,29 mln. Nationaal programma Onderwijs (NPO)Een aantal interventies in het kader van het NPO die gepland stonden voor 2023 is doorgeschoven naar 2024 (- € 0,1 mln.). Ter dekking van de activiteiten Oab en NPO ontvangt Zaanstad specifieke uitkeringen. Het totaal van bovengenoemde onderbestedingen is € 0,68 mln. Dit bedrag wordt in mindering gebracht op de begrote onttrekking aan de specifieke uitkeringen.Reguliere peuterplaatsenIn Zaanstad willen we dat alle peuters (ook zonder VVE indicatie) kunnen deelnemen aan peuterspelen. Daarom subsidiëren wij ouders voor maximaal twee dagdelen. Er maken echter minder ouders gebruik van dit aanbod. Bovendien hebben peuters met VVE-indicatie voorrang op de VVE-locaties. Het voordeel als gevolg van lagere aantallen kinderen en (daarmee) lagere subsidievaststellingen bedraagt - € 0,17 mln. | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2023 | Baten 2023 | Saldo 2023 |
Kansengelijkheid | -900 | 680 | -220 | |
Subtotaal journaal | -900 | 680 | -220 | |
Doelgroepenvervoer | ||||
In het leerlingenvervoer zien we in 2023 een stijging in de kosten ten opzichte van vorig jaar. We zien een ontwikkeling waarin Zaanse jeugdigen verblijven in andere gemeenten waarbij het vervoer naar school bekostigd wordt door Zaanstad. Deze werkwijze is niet conform de geldende regelgeving maar we stellen het belang van het kind en de toegang tot het onderwijs voorop. Dit is een landelijk probleem en in Zaanstad niet anders. In de komende periode verkennen we verschillende scenario’s om passende maatregelen te treffen. | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2023 | Baten 2023 | Saldo 2023 |
Gezondheid | 25 | -50 | -25 | |
Kansengelijkheid | 195 | 0 | 195 | |
Subtotaal journaal | 220 | -50 | 170 | |
Jeugd AEF middelen | ||||
Vanuit het rijk en de VNG zijn afspraken gemaakt over extra middelen voor de jeugdzorg. Onderdeel van deze afspraken is dat gemeenten, met hulp van het rijk, maatregelen uitvoeren die leiden tot verbeteringen én kostenbesparingen binnen de jeugdzorg. In 2023 heeft Zaanstad € 1,8 mln. van de extra rijksmiddelen beschikbaar om in te zetten.Een groot deel van de geplande projecten zijn gestart. Met name op het capaciteitsbudget is geld over. Dit wordt vooral veroorzaakt door vacatures/uitstroom bij de gemeente waardoor er onvoldoende deskundigheid in huis was en waardoor projecten langzamer op gang komen. Het voorstel is om € 0,25 mln. over te hevelen naar 2024 ten behoeve van de proeftuin toekomstscenario en een bedrag van € 0,68 mln. valt vrij. | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2023 | Baten 2023 | Saldo 2023 |
Gezondheid | -930 | 0 | -930 | |
Financiën | 250 | 0 | 250 | |
Subtotaal journaal | -680 | 0 | -680 | |
Sportaccommodaties | ||||
Diverse ontwikkelingen bij de sportaccommodaties:-Het onderhoudsgebouw op Sportpark Hoornse veld is gesloopt. Het resterende boekwaarde €0,1 mln. wordt gedekt uit de reserve sport( -€ 0,1 mln.).-De toplaag van de atletiekbaan van AV Zaanland wordt eerder vervangen dan destijds bij de renovatie begroot, waardoor de resterende boekwaarde wordt afgeschreven ( € 0,15 mln.). Deze worden gedekt vanuit onderhoudssubsidies -€ 0,08 mln. en het onderhoudsbudget (-€ 0,02 mln.). Tevens zijn de (huur)inkomsten hoger dan begroot (- € 0,05 mln.). | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2023 | Baten 2023 | Saldo 2023 |
Gezondheid | 186 | -186 | 0 | |
0 | 0 | 0 | ||
Subtotaal journaal | 186 | -186 | 0 | |
Slim investeren maatschappelijk domein | ||||
In 2023 wordt strak gestuurd op de uitgaven en is Slim Investeren voornamelijk inzet voor de lopende verplichtingen en voor de maatregelen in het kader van het terugdringen van de zorgkosten en kwaliteitsverbetering. Daarnaast speelt dat een aantal projecten meer gefaseerd of langzamer zijn opgestart wat onder andere te maken heeft met gebrek aan personele capaciteit bij partners en de gemeentelijke organisatie. Dit heeft geleid tot een onderuitnutting in 2023. | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2023 | Baten 2023 | Saldo 2023 |
Gezondheid | -600 | 0 | -600 | |
Subtotaal journaal | -600 | 0 | -600 | |
Nauerna kosten 2024 via reserve budgetoverheveling | ||||
Voor project Nauerna schuiven eenmalige project kosten (€ -0,16 mln.) door naar 2024, hiervoor wordt de reserve budget overheveling ingezet (€ 0,16 mln.). Dit betreft oa het RIVM traject dat nog loopt en waarvoor het concept toetsingskader pas eind dit jaar gereed is. Afronding van het RIVM onderzoek is pas volgend jaar. Daardoor is er ook in 2024 nog capaciteit nodig voor de begeleiding. | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2023 | Baten 2023 | Saldo 2023 |
Verstedelijking | -164 | 0 | -164 | |
Financiën | 164 | 0 | 164 | |
0 | 0 | 0 | ||
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | |
Bijstelling Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) | ||||
De lasten voor Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) zijn hoger uitgevallen dan begroot (€ 0,28 mln.) Dit wordt als volgt verklaard:Door een stijging in de aanvragen voor individuele verstrekkingen ten op zichte van het vorig jaar en een daling in het aantal herverstrekkingen vanwege tijdelijk minder zicht op de voorraden verwachten wij hierdoor een nadeel van € 0,67 mln. Op dit moment wordt er gestuurd om de herverstrekkingen te laten toenemen zodat de kosten dalen.Bij Beschermd Wonen (BW) zien we een tijdelijke lichte afname van het aantal cliënten ten opzichte van vorig jaar. Hierdoor ontstaat er een voordeel op BW (-€ 0,61 mln.). Verder dient door het achterblijvende aantal aanvragen voor mantelzorgwaarderingen de begroting voor 2023 naar beneden bijgesteld te worden. (-€ 0.07 mln.)Verder is er nog een bijstelling op de prognose van de productie begeleiding doorgevoerd, het gaat hier om 0,05 mln. hogere lasten.Op basis van de afgedragen eigen bijdrage tot op heden, zien wij een lagere inkomsten (€ 0,24 mln.) dan begroot. | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2023 | Baten 2023 | Saldo 2023 |
Gezondheid | 50 | 227 | 277 | |
Subtotaal journaal | 50 | 227 | 277 | |
Klimaatakkoord CDOKE | ||||
In het kader van het Klimaatakkoord ontvangt de gemeente subsidie CDOKE (Regeling Capaciteit Decentrale Overheden Klimaat en Energie). De eerste beschikking betreft de jaren 2023 t/m 2025 en is in de Voorjaarsnota 2023 begroot (€ 2,59 mln.). Deze aanpassing betreft de verwerking naar de specifieke beleidsonderdelen. De totale mogelijke subsidiabele lasten en baten worden verlaagd ten gunste van de uitvoering in 2024. Om de subsidie zo effectief mogelijk te benutten wordt deze in 2023 zo veel mogelijk uitgenut met bestaande capaciteit, hierdoor valt een deel van bestaande begrotingsruimte vrij die wordt toegevoegd aan de bestemmingsreserve Klimaatakkoord. Verdere uitwerking van de besteding van de middelen in de bestemmingsreserve wordt uitgewerkt in de voorjaarsnota 2024. Het totaal hiervan geeft een voordelig effect op de lasten van € 1,2 mln.. Daarnaast Geeft het een nadelig effect op de baten van € 0,4 mln.. Het geheel aan subsidiabele lasten storten we in de bestemmingsreserve Klimaatakkoord ( €2,4 mln.) waaruit we € 0,5 mln. zullen onttrekken als gevolg van de extra inspanningen op dit dossier in 2023. | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2023 | Baten 2023 | Saldo 2023 |
Duurzaamheid | 776 | -309 | 467 | |
147 | -625 | -478 | ||
Samen werken aan Zaanstad | 57 | -47 | 11 | |
Subtotaal journaal | 981 | -981 | 0 | |
Correctie budget sociaal wijkteams | ||||
Voor de sociale wijkteams wordt de begroting met € 0,44 mln. naar beneden bijgesteld. Dit komt doordat middelen van de vitale stad zijn begroot, terwijl de kosten al ten laste van vorig jaar zijn gegaan. Dit leidt tot een voordeel van € 0,28 mln. Daarnaast is het budget aangepast en sluit het daarmee aan op de contractafspraken met de Sociale Wijkteams. Dit leidt tot een voordeel van € 0,16 mln | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2023 | Baten 2023 | Saldo 2023 |
Gezondheid | -436 | 0 | -436 | |
Subtotaal journaal | -436 | 0 | -436 | |
Vergunningsplicht glazenwassers | ||||
Het opleggen van een vergunningplicht voor bedrijven, die activiteiten verrichten in de glazenwassersbranche, is opgeschort naar aanleiding van een uitspraak van de Raad van State. Dee vergunningplicht voor activiteiten in een soortgelijke branche is betwist. De verwachtte leges voor Glazenwassers worden naar beneden bijgesteld (€ 0,12 mln.). | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2023 | Baten 2023 | Saldo 2023 |
Economie, kunst & cultuur | 0 | 117 | 117 | |
Subtotaal journaal | 0 | 117 | 117 | |
Parkeerbelasting | ||||
Wij verwachten lagere baten parkeerbelasting (€ 0,26 mln.).Dit wordt verklaart door:- Lagere opbrengsten parkeergeld (€ 0,3 mln.) Het aantal afgenomen parkeerrechten is lager dan eerder verwacht. - Hogere opbrensten parkeerboetes (-€ 0,2 mln.) dit komt door het feit dat wij meer naheffingsaanslagen opleggen. Gebleken is dat de scanauto efficiënter werkt dan eerder verwacht. - Er worden minder wielklemmen gezet, waardoor er minder opbrengsten worden gerealiseerd (€ 0,16 mln.). | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2023 | Baten 2023 | Saldo 2023 |
Financiën | 0 | 260 | 260 | |
Subtotaal journaal | 0 | 260 | 260 | |
MAAK gebieden | ||||
Bij de MAAK gebieden wordt het resultaat voor € 0,14 mln. positief beïnvloed door achterblijvende uitvoeringskosten. Deze zijn het gevolg van het ontstaan van vacature(s) bij procesmanagement waarbij niet snel tot vervanging kon worden overgegaan (krapte arbeidsmarkt).In de voorjaarsnota is voor Fijn wonen een budget van € 0,45 mln. toegekend, met een bijbehorende taakstelling voor Directie, voor Participatie in stuurgroep Pact en Kerngroep Fijn (€ 0,2 mln.) en de projecten Kraakstraat en Zaans hoekje (€ 0,25 mln.). De taakstelling komt te vervallen want de projecten worden uitgesteld naar 2024 (€ 0,25 mln.) en voor Participatie in stuurgroep Pact en Kerngroep Fijn, in 2023 € 0,1 mln. , is dekking gevonden bij reeds beschikbaar budget voor participatie.Bij MAAK Zuid wordt het onderzoekbudget Achtersluispolder € 0,16 mln. doorgeschoven naar 2024 en de middelen ondergebracht in de bestemmingsreserve budgetoverhevelingen. Reden hiervoor is dat een deel van de uitwerking van het definitieve perspectief plaatsvindt in het begin 2024. Dit betreft onder meer:- Het afronden van de Milieu Effect Rapportage (MER) rapportage (aanvullende variant en deel B + C);-De stedenbouwkundige uitwerking van het reeds vastgestelde concept naar definitief perspectief Achtersluispolder.De huidige planning is er op gericht het definitieve perspectief eind eerste kwartaal 2024 aan de raad aan te bieden. | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2023 | Baten 2023 | Saldo 2023 |
Financiën | 157 | 0 | 157 | |
Verstedelijking | -509 | 215 | -294 | |
Subtotaal journaal | -352 | 215 | -137 | |
Vervoerskosten gymonderwijs en incidentele huurinkomsten | ||||
Bij onderwijshuisvesting is een incidenteel voordeel van € 0,09 mln. Door kostenstijgingen van 10% van het vervoer voor leerlingen naar gymzalen en toename van het aantal ritten, zijn de vervoerskosten hoger ( € 0,07 mln.). Tevens is er een nadelige eindafrekening van 2022 (€ 0,03 mln.).Tevens zijn enkele tijdelijk leegstaande schoolgebouwen verhuurd, waardoor er hogere (incidentele) huurinkomsten zijn. (- € 0,15 mln.).En is er per saldo een bijstelling op diverse posten van € 0,05 mln. | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2023 | Baten 2023 | Saldo 2023 |
Kansengelijkheid | 55 | -145 | -90 | |
Subtotaal journaal | 55 | -145 | -90 | |
WBI gebieden | ||||
De activiteiten voor de woningbouwimpuls (WBI) blijven -€ 0,97 mln. achter. De onttrekking aan de bestemmingsreserve transformatiefonds wordt verlaagd met € 0,97 mln.De redenen zijn divers van aard. Generiek geldt dat er problemen zijn met de werving van personeel en bij het uitzetten van opdrachten. Ook externe bureau’s hebben moeite met het vinden van personeel en dat heeft zijn weerslag op de doorlooptijd van projecten. Dat heeft een nadere prioritering van werkzaamheden noodzakelijk gemaakt en daardoor schuift een deel van de werkzaamheden door naar 2024.Specifiek per gebied: - bij Noord hebben enkele projecten vertraging opgelopen, met name vanwege capaciteitstekort. Het voorbereidingsbudget Noord wordt afgeraamd met -€ 0,38 mln. Voor enkele woningbouwprojecten is de Startnotitie door de raad reeds vastgesteld, waarmee de initiatieffase kon worden afgerond, maar het verloop van de definitiefase is vertraagd. Door de onvoorziene omstandigheden hebben projecten Gasfabriekterrein en de parkeervoorziening in Wormerveer enkele maanden gestagneerd. Een groot deel van de voorbereidingskosten was daarvoor gereserveerd. Vanaf het 4e kwartaal van 2023 worden deze twee projecten hervat.- Bij Centrum ligt zowel de strategienota en ruimtelijk plan van het gebied Centrum oost stil. Er is geen procesmanager, geen omgevingsmanager en geen ondersteuning. Dit heeft bovendien tot gevolg dat er geen losse initiatieven kunnen worden opgepakt (geen kaders) en dat de invulling van het adviesteam Participatie voor het gebied ook stil ligt. Per 1 november kunnen deze werkzaamheden weer opgepakt worden. Het voorbereidingsbudget Centrum wordt afgeraamd met -€ 0,21 mln. - bij Midden is het project RPVE Stationsgebied Kogerveld niet van start gegaan vanwege capaciteitsproblemen bij de gemeente intern. De MER monitor wordt nog wel opgesteld dit jaar, maar pas volgend jaar voor het eerst uitgevoerd. De activiteiten die te maken hebben met onder en bovengrondse infra en inrichtingsplannen hebben vertraging opgelopen door de moeizame werving van met name technisch personeel. Deze projecten worden het komende jaar wel uitgevoerd. Het voorbereidingsbudget Midden wordt afgeraamd op -€ 0,38 mln. | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2023 | Baten 2023 | Saldo 2023 |
Verstedelijking | -1.025 | 1.025 | 0 | |
Subtotaal journaal | -1.025 | 1.025 | 0 | |
WOB/WOO verzoeken grondexploitaties | ||||
Dit jaar zijn veel WOB/WOO verzoeken binnengekomen op het terrein van de gebiedsontwikkeling. De projectbudgetten (grondexploitatie en anterieure overeenkomst projecten) voorzien niet in dekking van deze onvoorziene kosten. Naar verwachting bedragen de afdoeningskosten van deze verzoeken ca € 0,09 mln. Omwille van de inzichtelijkheid in deze kosten word ze verantwoord op het product Stedelijke ontwikkeling. | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2023 | Baten 2023 | Saldo 2023 |
Verstedelijking | 86 | 0 | 86 | |
Subtotaal journaal | 86 | 0 | 86 | |
Haalbaarheidsonderzoeken Onderwijshuisvesting | ||||
De haalbaarheidsonderzoeken voor de scholen in Poelenburg en Kreekrijk 2e fase zijn later aangevangen en worden grotendeels in 2024 uitgevoerd (-€ 0,15 mln.). Dit budget wordt toegevoegd aan de bestemmingsreserve budgetoverhevelingen (€0,15). | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2023 | Baten 2023 | Saldo 2023 |
Financiën | 150 | 0 | 150 | |
Kansengelijkheid | -150 | 0 | -150 | |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | |
POK impuls integraal werken | ||||
Impuls integraal werken wordt ingezet om de Wet aanpak meervoudige problematiek sociaal domein (WAMS) voor te bereiden en te implementeren. De nieuwe wet moet het mogelijk maken om meer en beter te kunnen samenwerken over de diverse wetten heen. De beoogde inwerkingtreding van de WAMS is verschoven, hierdoor reserveren wij het bedrag voor volgend jaar (€ 0,48 mln.) | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2023 | Baten 2023 | Saldo 2023 |
Gezondheid | -478 | 0 | -478 | |
Financiën | 478 | 0 | 478 | |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | |
Bijstellingen Klimaatneutraal | ||||
BedrijvenloketDe oprichting van het bedrijvenloket loopt niet zo snel als voorzien, hierdoor wordt het budget (€ 0,3 mln.) via de bestemmingsreserve Duurzaamheidsfonds (-€0,3 mln.) overgezet naar 2024.EnergiebesparingsprogrammaVanuit Programma Duurzaamheid wordt -€ 0,12 mln overgeheveld naar programma Verstedelijking als cofinanciering van een provinciale subsidie voor het Energiebesparingsprogramma van -€ 0,12 mln. daarbovenop wordt -€ 0,12 mln. toegevoegd aan de subsidie zelf. In totaal worden de lasten daarmee met € 0,24 mln verhoogd bij programma verstedelijking. De overige € 0,08 mln. komen uit het coalitieakkoord en worden hiermee in de bestemmingsreserve Duurzaamheidsfonds gestort.EnergiearmoedeDe SPUK Energiearmoede is verhoogd in 2023 en de doorlooptijd is verlengd tot eind 2025. Een deel van de in 2023 begrote lasten wordt naar verwachting niet meer in 2023 uitgegeven door de complexiteit van het dossier (-€ 0,6 mln.). De uitvoering schuift door naar 2024 en 2025 en wordt meegenomen in het te actualiseren uitvoeringsplan Energiearmoede. De rijksbijdragen worden verlaagd met € 0,6 mln. | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2023 | Baten 2023 | Saldo 2023 |
Verstedelijking | 238 | -119 | 119 | |
Duurzaamheid | -600 | 481 | -119 | |
Subtotaal journaal | -363 | 363 | 0 | |
Vrijval kapitaallasten Zaans Museum | ||||
Er zijn in 2023 geen investeringen gedaan in het achterstallig onderhoud van het Zaans Museum. Het budget van (€ 0,1 mln.) zal worden gebruikt voor het exploitatietekort van het zaans Museum in 2023. | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2023 | Baten 2023 | Saldo 2023 |
Economie, kunst & cultuur | -100 | 0 | -100 | |
Subtotaal journaal | -100 | 0 | -100 | |
Cultuur, economie en klein infra | ||||
Geluidsscherm (€ 0,03 mln.) In het coalitieakkoord is afgesproken, dat Zaanstad een bijdrage wil leveren voor het verhogen van de geluidsschermen op de A8 (Oud-Koog, Slachthuisbuurt). Om na te gaan wat de geluidsreductie van een geluidsscherm bij een bepaalde hoogte is, is onderzoek nodig. RWS geeft aan, dat een geluidsonderzoek wat hem betreft niet noodzakelijk is, omdat het huidige geluidsscherm van 2 meter hoog voldoet aan de huidige toegestane geluidsplafond. In het kader van de vervanging van het geluidsscherm zal dan ook geen geluidsonderzoek nodig zijn. Het geluidsscherm wordt feitelijk gewoon 1 op 1 vervangen. Aangezien Zaanstad denkt, dat door een verhoging van het geluidsscherm de omgeving (nog) stiller wordt, is in de ogen van Zaanstad wel een geluidsonderzoek nodig. Dit onderzoek wordt al in 2023 uitgevoerd voor € 0,03 mln. Dekking zit in het budget van 2024. Middels de Voorjaarsnota zal deze worden teruggestort naar de algemene middelen. Herprioritering economie (€ 0,1 mln.)In 2023 is de economische visie en uitvoeringsagenda vastgesteld alleen zijn de bijbehorende middelen nog niet beschikbaar gesteld. Een deel van de acquisitiebudget (€ 0,1 mln) zal worden ingezet voor een aantal nog wel uit te voeren onderdelen van de nieuwe uitvoeringsagenda economie voor 2023.Zaanse Schans (€ 0,1 mln.) De apparaatskosten voor het drukteplan Zaanse schans oftewel ontwikkeling Zaanse schans wordt voor de jaren 2023 en 2024 gedekt uit de reserve Zaanse Schans. Voor de 2023 worden de apparaatskosten geschat op € 0,1 mln.Mobiliteitsplan Assendelft (€ 0,1 mln.)Binnen mobiliteit (infra klein) wordt voorrang gegeven aan het opstellen van een mobiliteitsplan Assendelft (0,1 mln.) ten kosten van Voetgangersbeleid (-€ 0,05 mln.) en Toegankelijkheidsbeleid (- € 0,05 mln.).Hoogspanning (€ 0,04 mln.) Het begroten van de apparaatskosten Hoogspanning voor 2023. Het gaat hierbij voornamelijk om het begroten van de projectmanagementkosten voor 2023 die niet meer subsidiabel zijn en deze gaan ten laste van de bestemmingsreserve Hoogspanning. Dit project loopt t/m 2027. | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2023 | Baten 2023 | Saldo 2023 |
Verstedelijking | 165 | -40 | 125 | |
Economie, kunst & cultuur | 0 | -100 | -100 | |
Subtotaal journaal | 165 | -140 | 25 | |
Overlopende posten | ||||
Bij de jaarrekening 2022 zijn gemeentebreed kosten opgenomen waarvoor in 2023 nog facturen moesten binnenkomen. Voor een deel hiervan komen echter om diverse redenen geen facturen meer, wat tot een voordeel in 2023 leidt van -€ 0,20 mln. | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2023 | Baten 2023 | Saldo 2023 |
Samen werken aan Zaanstad | -200 | 0 | -200 | |
Subtotaal journaal | -200 | 0 | -200 | |
Capaciteit Samen werken aan Zaanstad | ||||
De capaciteit bedrijfsvoering in programma Samenwerken aan Zaanstad overschrijdt het budget met € 0,61 mln. De lasten zijn € 0,81 mln. hoger dan begroot. Dit wordt met name veroorzaakt door hogere inhuur als gevolg van ziekte, zwangerschapsverlof en vacatureruimte (€ 2,35 mln.) en inhuur flexibele schil (€ 0,73 mln.).Tevens is er sprake van niet begrote afdelingskosten en personele vergoedingen (€ 0,10 mln.).Daar tegenover staan voordelen door later of nog niet ingevulde vacatures (-€ 1,96 mln.) en ontvangen uitkeringen van het UWV voor medewerkers met ouderschaps- of zwangerschapsverlof (-€ 0,26 mln.).Om de bedrijfsvoering mee te kunnen laten groeien met de organisatie is in het coalitieakkoord 2022 afgesproken om hiervoor gezamenlijk dekking te genereren. Dit gebeurt door standaard een deel van extra middelen vanuit het rijk, taakmutaties, inkomende subsidies en groei van de stad te gebruiken voor de uitvoeringskosten binnen de gemeentelijke organisatie. Bij de najaarsrapportage bedraagt deze dekking -€ 0,16 mln.De baten van de capaciteit bedrijfsvoering vallen hoger uit (-€ 0,20 mln.). Dit wordt veroorzaakt doordat meer uren worden geschreven op grex- en investeringsprojecten die dekking leveren voor de bedrijfsvoering. Het gaat hier bijvoorbeeld om projecten die samenhangen met de WBI-gelden voor woningbouwimpuls. | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2023 | Baten 2023 | Saldo 2023 |
Samen werken aan Zaanstad | 810 | -199 | 611 | |
0 | 0 | 0 | ||
Subtotaal journaal | 810 | -199 | 611 | |
Wet Vereenvoudiging Beslagvrije Voet | ||||
Wij ontvangen meer geld uit terugvordering. Het gaat vooral om aflossingen op leningen voor inrichtingskosten aan statushouders. Dit is een gevolg van de Wet Vereenvoudiging Beslagvrije Voet (-€ 0,41 mln). | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2023 | Baten 2023 | Saldo 2023 |
Kansengelijkheid | 0 | -408 | -408 | |
Subtotaal journaal | 0 | -408 | -408 | |
Bijstelling Samenwerken aan Zaanstad programmabudget | ||||
LastenBinnen programma Samenwerken aan Zaanstad zijn de lasten -€ 1,04 mln. lager. Dit wordt veroorzaakt door:-Lagere eindafrekening energienota’s 2022Halverwege 2022 stegen de energietarieven tot ongekende hoogte waardoor over de maanden oktober, november en december 2022 hoge voorschotnota’s zijn ontvangen voor energielasten voor het stadhuis en de openbare ruimte. In het eerste kwartaal van 2023 bleek dat de werkelijke energielasten over deze maanden fors lager waren en werden de teveel betaalde bedragen terugbetaald. Dit leidt tot een incidenteel voordeel in 2023 (-€ 0,80 mln.). -Hogere kosten juridische bijstandDe kosten van afhandeling van noodzakelijke juridische bijstand door de stadsadvocaat zijn net als voorgaande jaren hoger dan begroot (€ 0,2 mln.). Dit wordt veroorzaakt door een aantal beleidsintensiveringen en de daarop binnen komende bezwaren.-Lagere kosten personeel & organisatieBij personeel & organisatie doen zich voordelen voor als gevolg van lagere opleidingskosten (-€ 0,20 mln.), minder aanvragen door medewerkers op gebied van verzuimpreventie (-€ 0,07 mln.), en een lager eigen risico voor de WGA (arbeidsongeschiktheid; -€ 0,10 mln.). Daarnaast werden minder thuiswerk- en reiskosten woon-werkvergoedingen uitbetaald aan medewerkers dan begroot (-€ 0,13 mln.). Het totale voordeel telt op tot -€ 0,5 mln. -Er was voor 2023 incidenteel budget begroot voor het organiseren en inrichten van het programma Organisatie Ontwikkeling. Van dit budget zal bij nader inzien een deel in 2024 worden besteed (-€ 0,1 mln.). Dit budget wordt toegevoegd aan de reserve Budgetoverhevelingen (€ 0,1 mln.).-Hogere facilitaire kosten OmgevingsdienstZaanstad levert facilitaire diensten aan de Omgevingsdienst. Deze kosten zijn € 0,1 mln. hoger dan begroot en worden geheel aan de Omgevingsdienst doorbelast.Baten-Als gevolg van het doorbelasten van de hogere facilitaire kosten aan de Omgevingsdienst ontvangen we extra baten (-€ 0,1 mln.). | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2023 | Baten 2023 | Saldo 2023 |
Samen werken aan Zaanstad | -1.135 | -100 | -1.235 | |
Financiën | 100 | 0 | 100 | |
Subtotaal journaal | -1.035 | -100 | -1.135 | |
Samenwerkingsagenda Zaanstreek-Waterland | ||||
De voormalige Stadsregio Amsterdam (nu Vervoerregio) heeft in juli 2017 de reserves voor Economie en Wonen teruggestort naar de vijftien gemeenten van de Vervoerregio, met de aanbeveling deze te oormerken voor regionale activiteiten met thema’s als wonen, ruimtelijke ontwikkeling, arbeidsmarkt, landschap, duurzaamheid economie en bereikbaarheid. De acht gemeenten van Zaanstreek-Waterland (ZW) geven gezamenlijk uitvoering aan deze acties. Zaanstad heeft haar ontvangen deel gestort in een bestemmingsreserve Samenwerkingsagenda MRA-ZW, en is tevens penvoerder van de regionale activiteiten. Dat houdt in dat Zaanstad de kosten voorschiet, waar van toepassing subsidies incasseert, en vervolgens de netto kosten naar rato van het aantal inwoners verrekent met de overige Zaanstreek-Waterland gemeenten. De kosten die uiteindelijk voor rekening van Zaanstad komen worden gedekt uit het fonds. In 2023 lopen onder andere de volgende projecten: stimulering doorstroming senioren naar seniorenwoningen, herziening systematiek woonruimteverdeling, versterken toerisme in Zaanstreek-Waterland, stimuleren van bedrijvigheid en starters, stimuleren aansluiting scholing en arbeidsmarkt, bevorderen innovaties en regionale energiestrategie.De lasten bedragen in 2023 € 0,22 mln., dekking wordt verkregen uit subsidie van de provincie (-€ 0,03 ml;n.), de bestemmingsreserve Samenwerkingsagenda MRA-ZW (-€ 0,09 mln.) en bijdragen van de deelnemende ZW-gemeenten (-€ 0,10 mln.). | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2023 | Baten 2023 | Saldo 2023 |
Samen werken aan Zaanstad | 220 | -220 | 0 | |
Subtotaal journaal | 220 | -220 | 0 | |
SB&O: stormschade | ||||
Op woensdag 5 juli heeft storm Poly in ongeveer 4 uur tijd een enorme ravage aangericht. Sinds dat moment is gemeente Zaanstad druk bezig om de veroorzaakte schade op te ruimen. Tot nu toe zijn 1.300 gemeentelijke bomen geteld die zijn omgewaaid of afgebroken tijdens de storm. Bij de gemeente zijn tot op heden ruim 2.500 meldingen over stormschade binnengekomen en afgehandeld. De kosten voor de gemeente zullen naar verwachting oplopen tot € 1.2 mln. Dat is exclusief de inzet van eigen personeel. | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2023 | Baten 2023 | Saldo 2023 |
Verstedelijking | 1.200 | 0 | 1.200 | |
Subtotaal journaal | 1.200 | 0 | 1.200 | |
Subsidie Europees Sociaal Fonds | ||||
We hebben van het Europees Sociaal Fonds (ESF) een subsidie ontvangen (-€ 2,67 mln). Hiervan was reeds € 0,43 in de begroting opgenomen.Wij werken voor deze subsidie samen met scholen, Werkom en gemeenten in de regio. We betalen een deel van de ESF subsidie aan hun door (€ 1,54 mln). De rest krijgen we voor werkgelegenheidsprojecten die we de afgelopen jaren hebben uitgevoerd. Het ESF geeft de subsidies achteraf. Die projecten hebben wij daarom betaald uit eigen budgetten van de gemeente Zaanstad. Wij zetten deze gelden in voor de Aanpak Werk of Meedoen. Dat doen wij door dit bedrag toe te voegen aan reserve Actief Bestand (€ 0,70 mln). | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2023 | Baten 2023 | Saldo 2023 |
Kansengelijkheid | 2.237 | -2.237 | 0 | |
Subtotaal journaal | 2.237 | -2.237 | 0 | |
Openbare ruimte: drempels Poelenburg en borden watervogels | ||||
De volgende niet begrote noodzakelijke aanpassingen voor de openbare ruimte worden voorzien: - aanbrengen brommerdrempels fietspad Straat Poelenburg op verzoek van de Stuurgroep Pact Poelenburg (€ 0,05 mln.); - plaatsen van borden in verband met ganzenoverlast op verzoek van de wethouder dierenwelzijn (€ 0,03 mln.). | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2023 | Baten 2023 | Saldo 2023 |
Verstedelijking | 80 | 0 | 80 | |
Subtotaal journaal | 80 | 0 | 80 | |
Capaciteit Stedelijke Kaders en Regie | ||||
Twee fte (afdelingshoofd, voorheen netwerker duurzaamheid/milieu en opgaveregisseur duurzaamheid, voorheen programmamanager duurzaamheid) worden gedekt uit de algemene middelen. Deze functies werden in het verleden gedekt door de reserve Duurzaamheid, via het systeem van tijdschrijven. Bij het doorvoeren van de dekking vanuit de algemene middelen is de oude dekkingsbron niet afgeraamd. Dit gebeurd nu alsnog (nadeel € 0,25 mln.).Vanwege werkzaamheden die we uitvoeren voor de MRA nemen de inkomsten hiervoor met € 0,05 mln. toe. Daarnaast wordt er een tekort verwacht van € 0,4 mln. voor Stedelijke kaders door verschillende redenen:- er is meer doorloop en ziekte dan gemiddeld- door de krappe arbeidsmarkt zijn de inhuurtarieven en markttoelagen fors hoger geworden.- Er is voor 2024 en verder besloten dat 2 nieuwe functies nodig zijn, in overeenstemming met directie zullen deze in 2023 al geworven worden. Naast bovenstaande wordt er ook materieel budget en personeelsbudget verschoven naar extra inhuur door vacatures en aanvullende werkzaamheden in opdracht van directie. | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2023 | Baten 2023 | Saldo 2023 |
795 | -147 | 648 | ||
0 | 0 | 0 | ||
Subtotaal journaal | 795 | -147 | 648 | |
Kwaliteit woningvoorraad | ||||
Voorgesteld wordt om € 0,18 mln. middels de Reserve GAF door te schuiven naar 2024 doordat er weinig onderzoek meer gedaan wordt sinds de nieuwe regeling. En door extreme prijsstijging voor herstel en sterke rente toename wordt de 2e helft van dit jaar nauwelijks meer een vergunning voor funderingsherstel aangevraagd waarvoor subsidie verleend kan worden. | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2023 | Baten 2023 | Saldo 2023 |
Verstedelijking | 44 | -44 | 0 | |
Subtotaal journaal | 44 | -44 | 0 | |
Subsidieregelingen matching en initiatieven (wijkbudgetten) | ||||
Bij wijkbudgetten wordt een voordeel gemeld van € 0,05 mln.De subsidieregelingen voor matching en initiatieven (ingevoerd in 2022) worden nog niet volledig benut in 2023. Er is een evaluatie geweest en er worden verbetervoorstellen ingevoerd, maar die zullen nog geen effect hebben in 2023 (- € 0,04 mln.). Tevens worden de wijkbudgetten afgeraamd (€ 0,01 mln.). | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2023 | Baten 2023 | Saldo 2023 |
Kansengelijkheid | -50 | 0 | -50 | |
Subtotaal journaal | -50 | 0 | -50 | |
Zaans Museum | ||||
Het Zaans Museum heeft te maken met een tekort op de exploitatie (van € 0,37 mln.) in 2023. Voorgesteld wordt om € 0,28 mln. eenmalig extra middelen beschikbaar te stellen voor 2023 en deze te dekken uit het Spoor Verbinden/uitvoeringsagenda cultuur (- € 0,13 mln.), ontwikkeling cultuurzaal Durghorst (- € 0,02 mln.), vrijval door uitgestelde investering voor onderhoud Zaans Museum (- € 0,1 mln.) en netwerk Poppodium (- € 0,04 mln.). De vrijval kapitaallasten is apart opgevoerd in mutatie 87613. Deze ruimte ontstaat omdat de drie genoemde projecten binnen cultuur nog niet volledig tot ontwikkeling zijn gekomen in 2023. | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2023 | Baten 2023 | Saldo 2023 |
Economie, kunst & cultuur | 100 | 0 | 100 | |
Subtotaal journaal | 100 | 0 | 100 | |
Egalisatiereserve | ||||
De onttrekking uit de egalisatiereserve is niet nodig in 2023 en wordt teruggedraaid (€ 3,20 mln.). | ||||
Nr. | Programma | Lasten 2023 | Baten 2023 | Saldo 2023 |
Financiën | 0 | 3.202 | 3.202 | |
Subtotaal journaal | 0 | 3.202 | 3.202 | |
Subtotaal Begrotingsbijstellingen | -1.816 | -1.265 | -3.081 | |
Totaal | 3.901 | -11.912 | -8.011 |